Ο δυτικοβαλκανικός οδικός άξονας, έργο στρατηγικής σημασίας

Ο δυτικοβαλκανικός οδικός άξονας, έργο στρατηγικής σημασίας

Τα στρατηγικά έργα υποδομής αποτέλεσαν και αποτελούν τους κινητήριους μοχλούς ανάπτυξης τόσο σε τοπική όσο και σε εθνική και διακρατική κλίμακα. Δυστυχώς, η Ελλάδα άργησε πολύ να καταλάβει,( αν το έχει καταλάβει) τη σημασία αυτών των έργων, σπαταλώντας πολύτιμους και τεράστιους πόρους, για μεγάλο χρονικό διάστημα, με μπακαλίστική λογική σε μικροέργα για ψηφοθηρικούς λόγους, με αποτέλεσμα την οικονομική υπανάπτυξη και την πληθυσμιακή συρρίκνωση της πατρίδας μας και του τόπου μας.

Όσον αφορά το νομό μας, την Αιτωλοακαρνανία, και γενικότερα τη δυτική Ελλάδα, είναι γνωστό ότι στρατηγικά έργα δεν έγιναν ποτέ. Ακόμα και η Ιόνια Οδός σχεδιάστηκε έτσι που δεν ωφελεί ουσιαστικά την Αιτωλοακαρνανία όπως και όσο θα έπρεπε.

Για να μην τρέχουμε πίσω από τα γεγονότα και να ανακαλύπτουμε ετεροχρονισμένα την αξία των μεγάλων έργων, όπως συνέβη με την Ιόνια Οδό, έργο στρατηγικής ανάπτυξης, που εδώ και χρόνια έπρεπε να είναι προτεραιότητα της χώρας μας , είναι η σχεδίαση και κατασκευή του οδικού άξονα που θα ξεκινά από την νοτιοδυτική Πελοπόννησο και θα καταλήγει στην Τεργέστη και τη Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας. Αυτός ο άξονας θα περνά και θα συνδέει τη δυτική Ελλάδα με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, Αλβανία, Μαυροβούνιο, Βοσνία Ερζεγοβίνη, Κροατία, και θα καταλήγει στην Τεργέστη και τη Σλοβενία. Εκείθεν της Τεργέστης θα μας συνδέει με τη βόρεια Ιταλία, Ελβετία και Γαλλία ενώ μέσω Σλοβενίας με τις χώρες κεντρικής, βόρειας και δυτικής Ευρώπης.

Γιατί είναι στρατηγικής σημασίας η κατασκευή αυτού του οδικού άξονα:

Οι λόγοι που επιτάσσουν την κατασκευή αυτού του δρόμου είναι πρωτίστως οικονομικοί που αφορούν την οικονομική ανάπτυξη της δυτικής Ελλάδος αλλά και της χώρας γενικότερα. Πέραν αυτού όμως την κατασκευή του επιβάλουν γεωστρατηγικοί , πολιτιστικοί και εθνικοί λόγοι.

Η Ελλάδα ως γνωστόν λόγω γεωγραφικής τοποθέτησης βρίσκεται στην άκρη της Ευρώπης και συνεπώς δεν έχει κοινά σύνορα με πολλές χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης(ΕΕ).Η Βουλγαρία και η Ρουμανία που έγιναν μέλη της ΕΕ διευκολύνουν μόνο τις περιοχές της Θράκης και της Ανατολικής Μακεδονίας. Η μη ύπαρξη κοινών συνόρων με χώρες μέλη της ΕΕ έχει βαρύ τίμημα για την ελληνική οικονομία καθότι τα ελληνικά προϊόντα, που κυρίως κατευθύνονται προς χώρες της ΕΕ, επιβαρύνονται με τεράστιο κόστος μεταφορικών καθόσον η μεταφορά τους μέσω Ιταλίας με πλοία κοστίζει πολύ ακριβά και είναι χρονοβόρα η δε μεταφορά τους οδικώς είναι επίσης και χρονοβόρα και κοστοβόρα λόγω των καθυστερήσεων στα σύνορα τόσων χωρών και της έλλειψης σύγχρονου οδικού δικτύου. Ειδικότερα για τη δυτική Ελλάδα υπάρχει η μεγάλη χιλιομετρική απόσταση που πρέπει να διανυθεί μέσω Εγνατίας οδού για την προσέγγιση του τελωνείου των Ευζώνων.

Η ίδια η γεωγραφία επιτάσσει την κατασκευή αυτού του οδικού άξονα. Η Πίνδος είναι η οροσειρά που χωρίζει την Ελλάδα σε ανατολική και δυτική. Η ίδια αυτή οροσειρά συνεχίζεται αδιαλείπτως έως τις Δειναρικές Άλπεις δημιουργώντας ένα φυσικό τείχος μεταξύ δυτικών και κεντρικών-ανατολικών Βαλκανίων.

Οι χώρες των Δυτικών Βαλκανίων αργά ή γρήγορα θα ενταχθούν στην ΕΕ διότι αυτό είναι επιθυμία τόσο των ίδιων των χωρών όσο και των θεσμικών οργάνων της ΕΕ (Κομισιόν, Συμβουλίου και Ευρωκοινοβουλίου) όσο και των κρατών μελών. Η Ελλάδα έχει ύψιστο συμφέρον και πρέπει να πρωτοστατήσει στην ένταξη αυτών των χωρών στην ΕΕ.

Κανείς δεν πάει να επενδύσει κάπου όταν δεν υπάρχουν έργα υποδομής για τη μεταφορά πρώτων υλών, εργατικού δυναμικού, ανθρώπων και προϊόντων.

Ο οδικός άξονας Πελοποννήσου-Σλοβενίας θα βγάλει από τη απομόνωση τις περιοχές της δυτικής Πελοποννήσου, δυτικής Ελλάδος και Ηπείρου. Όταν πια δεν θα υπάρχουν σύνορα, τα προϊόντα και κυρίως τα αγροτικά στα οποία η περιοχή μπορεί να βασιστεί, θα μπορούν πολύ γρήγορα να φτάνουν στις αγορές της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης. Σήμερα η Ευρώπη έχει κατακλειστεί από ισπανικά αγροτικά προϊόντα , όχι γιατί είναι καλύτερα από τα δικά μας, τουναντίον, αλλά διότι φτάνουν σε αυτήν, σε σύντομο χρονικό διάστημα και με λιγότερο κόστος.

Ο τουρισμός, μία από τις βαριές μας βιομηχανίες θα έχει τεράστια ανάπτυξη διότι η πρόσβαση στις περιοχές μας οδικώς θα είναι εύκολη, γρήγορη και οικονομική. Η Κροατία είναι μία χώρα με μεγάλη τουριστική υποδομή ενώ και το Μαυροβούνιο και η Αλβανία αναπτύσσονται ταχύτατα στον τουριστικό τομέα. Αυτός ό άξονας θα προσφέρει τεράστια προστιθέμενη τουριστική αξία στη δυτική Ελλάδα διότι θα προσφέρει κοινές τουριστικές ευκαιρίες σε όλες τις χώρες.

Ο συνδυασμός του δρόμου αυτού με το αεροδρόμιο του Ακτίου, το οποίο θα γίνει και πρέπει να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα της χώρας, θα συμβάλει τα μέγιστα στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής μας και θα εκτοξεύσει την εξωστρέφεια της παραγωγικής διαδικασίας. Χωρίς εξωστρέφεια της παραγωγικής διαδικασίας οικονομική ανάπτυξη και πλούτος δεν μπορεί να υπάρξει.

Ο συνδυασμός αυτού του οδικού άξονα με τη δημιουργία κάθετων αξόνων προς την ενδοχώρα και ειδικά όσον αφορά το νομό μας προς τις ορεινές περιοχές της Αιτωλίας, της Ναυπακτίας της Ακαρνανίας, του Βάλτου και της Ευρυτανίας, θα δώσει ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη και στην αναστροφή της δραματικής πληθυσμιακής συρρίκνωσης των περιοχών αυτών.

Με αυτόν τον οδικό άξονα η δυτική Ελλάδα θα ξανασυνδεθεί με την ηπειρωτική της ενδοχώρα, και θα μεταφέρει τα οικονομικά και πολιτιστικά της σύνορα βαθιά μέσα στον βαλκανικό χώρο και θα αποκτήσει φυσική γέφυρα με την υπόλοιπη Ευρώπη. Θα αποτελέσει στοιχείο ενοποιητικό και θα συμβάλει στο να ξεφύγει η περιοχή από την γεωγραφική της απομόνωση

Οι δρόμοι όμως δεν συμβάλουν μόνο στην οικονομική ανάπτυξη αλλά φέρνουν πιο κοντά και τους λαούς και τους ανθρώπους. Με αυτό τον οδικό άξονα θα γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους οι λαοί των Δυτικών Βαλκανίων και θα σπάσουν έτσι τα στερεότυπα θετικά ή αρνητικά. Αλήθεια πόσοι Έλληνες έχουν επισκεφτεί το Μαυροβούνιο που είναι τόσο κοντά μας ενώ αντιθέτως εκατομμύρια έχουν επισκεφτεί το Λονδίνο.

Σε μεταγενέστερο στάδιο η κατασκευή αυτού του οδικού άξονα μπορεί να συνοδευτεί με την παράλληλη κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής.

Επιπλέον, με τις κατάλληλες διαβουλεύσεις, ο άξονας αυτός, μπορεί συνδυαστεί με τη δημιουργία ακτοπλοϊκής γραμμής Πελοποννήσου- Αφρικής (Λιβύη και Αίγυπτο) που θα είναι το κύριο μέσο μεταφοράς προϊόντων από και προς την Αφρική.

Πριν δύο χρόνια διέσχισα όλη την παραθαλάσσια περιοχή από τη Σλοβενία έως τα Γιάννενα και διαπίστωσα πόσο όμορφες περιοχές είναι. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι στην αρχαιότητα πολλές από αυτές τις περιοχές είχαν εποικιστεί από Έλληνες. Σε αυτή τη διαδρομή διαπίστωσα ότι ένα μεγάλο κομμάτι αυτού του άξονα είναι ήδη έτοιμο. Στην Κροατία μεγάλο μέρος είναι έτοιμο, όπως επίσης και στην Αλβανία. Η Ελλάδα επίσης έχει κατασκευάσει το τμήμα Αντίρριο – Γιάννενα και απομένει το τμήμα Γιάννενα αλβανικά σύνορα και το κομμάτι της Πελοποννήσου. Εξάλλου η χρηματοδότηση αυτού του έργου μπορεί να γίνει στο μεγαλύτερο μέρος από κονδύλια των ευρωπαϊκών ταμείων και με μερική συνεισφορά των κρατών. Η ΕΕ χρηματοδοτεί έργα που έχουν διακρατική σημασία.

Όταν σε λίγα χρόνια οι χώρες των Δυτικών Βαλκανίων θα έχουν ενταχθεί στην ΕΕ η ανατολική Ελλάδα θα έχει άμεση και γρήγορη πρόσβαση την κεντρική Ευρώπη καθότι δεν θα υπάρχουν σύνορα μεταξύ των χωρών ενώ θα υπάρχει έτοιμο οδικό δίκτυο από την ανατολική Πελοπόννησο έως τα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία αλλά και σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο σε σύνδεση με την υπόλοιπη Ευρώπη, ενώ η δυτική Ελλάδα χωρίς αυτό τον οδικό άξονα θα έχει χάσει άλλη μία φορά το ραντεβού με την ιστορία και την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.

Είναι καιρός όλες οι εξουσίες τόσο σε κεντρικό επίπεδο, κυβέρνηση , τοπικοί βουλευτές αλλά και σε τοπικό επίπεδο, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση, να σταματήσουν να βλέπουν το δέντρο και να δουν το δάσος. Πέρα από την πολιτική εξουσία ο κόσμος των επιχειρήσεων και της εργασίας (τεχνικά, εμπορικά επιμελητήρια, συνδικαλιστικές οργανώσεις, συνεταιριστικοί σύλλογοι, κυρίως αυτοί) θα πρέπει να καταλάβουν τη σημασία αυτού του έργου και να πιέσουν για την υλοποίησή του.

Ο τόπος μας έχει αστείρευτες παραγωγικές δυνατότητες αρκεί να υπάρχει μια στρατηγική ανάπτυξης και προώθησης των προϊόντων και ένα όραμα που να υπηρετείται με συνέπεια και συνέχεια. Η περιοχή μας δεν πρέπει να χάσει και αυτό το τρένο. Τώρα είναι ευκαιρία να υλοποιηθεί αυτό το έργο παράλληλα με τις διαδικασίες ένταξης των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων στην ΕΕ.

Απόστολος Αντωνόπουλος, Ακόλουθος στη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση στις Βρυξέλλες

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου