Σύρραγες του σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου που ενώνει το λιμάνι του Δυρραχίου με την Πρίστινα και κατασκευάστηκε από αμερικανο-τουρκική κοινοπραξία.Στη δίνη του εθνικισμού βυθίζεται η Αλβανία με το σύνολο του πολιτικού κόσμου της γείτονος να επιδίδεται εσχάτως σε πλειοδοσία αλυτρωτικών δηλώσεων και ενεργειών, με αποκορύφωμα τη δήλωση του πρωθυπουργού Sali Berisha περί χορήγησης διαβατηρίων σε Αλβανούς όμορων κρατών και την κατάθεση αιτήματος από την «Ερυθρόμαυρη Συμμαχία» για διενέργεια δημοψηφίσματος με θέμα την ένωση Αλβανίας και Κοσόβου. Στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου βρίσκεται συνεχώς η δημιουργία της «Φυσικής Αλβανίας», η οποία σε αντίθεση με το σχέδιο της «Μεγάλης Αλβανίας» δεν θα προέλθει από ένοπλη δράση αλλά μέσω “δημοκρατικών διαδικασιών και διαλόγου” με στόχο την “επαναφορά των εθνικών συνόρων που αλλοίωσε το Συνέδριο του Βερολίνου”, πριν την ένταξη της Αλβανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το πρώτο βήμα για τη δημιουργία της «Φυσικής Αλβανίας» είναι η ένωση Αλβανίας και Κοσόβου και συντελείται ήδη με την ενοποίηση των θεσμών, όπως η εναρμόνιση της νομοθεσίας, η έκδοση κοινών σχολικών βιβλίων, η ενοποίηση διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, η δημιουργία κοινού συστήματος παροχής ενέργειας, η κοινή διπλωματική εκπροσώπηση στο εξωτερικό, η ενοποίηση του φάσματος ραδιοτηλεοπτικών συχνοτήτων και η δημιουργία “πανεθνικής λίγκας”, ενός κοινού ποδοσφαιρικού πρωταθλήματος.


Η σύνδεση της Αλβανίας με το Κόσοβο είναι επίσης πραγματικότητα μέσω του αυτοκινητοδρόμου μήκους 160km που ξεκινά από το λιμάνι του Δυρραχίου και καταλήγει στην Πρίστινα. Σημειώνεται πως τα εγκαίνια του πρώτου τμήματος, μήκους 60km, πραγματοποιήθηκαν στις 25 Ιουνίου του 2009, παρουσία του πρωθυπουργού της Τουρκίας Tayyip Erdogan. Ο αποκαλούμενος και “δρόμος του έθνους” είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην ιστορία της Αλβανίας με κόστος ένα δισ. ευρώ και η κατασκευή του πραγματοποιήθηκε από την αμερικανο-τουρκική κοινοπραξία Bechtel – Enka.

Η κύρια απειλή προέρχεται ωστόσο από το δημογραφικό δυναμισμό των Αλβανών. Συγκριτικά με τους κατοίκους της Αλβανίας που υπολογίζονται σήμερα σε λιγότερο από 3 εκατομμύρια, οι Koσοβάροι παρουσιάζουν εκρηκτικό ρυθμό δημογραφικής αύξησης. Ο αλβανικής συνείδησης πληθυσμός των Βαλκανίων εκτιμάται σήμερα σε 5,5 εκατομμύρια και το 2050 αναμένεται να φτάσει τα 8 εκατομμύρια, ισορροπώντας έτσι με τον πληθυσμό της Ελλάδας, της Σερβίας και της Βουλγαρίας. Ο συνδυασμός του δημογραφικού καλπασμού των Αλβανών και της πληθυσμιακής συρρίκνωσης των σλαβικών πληθυσμών αποτελεί ίσως το σημαντικότερο όπλο για τη δημιουργία της «Φυσικής Αλβανίας».

Συμπέρασμα
Η Αλβανία, ένα κράτος που από τη δημιουργία του αποτελούσε προπύργιο εξωβαλκανικών συμφερόντων (buffer-state), εισέρχεται στη τελευταία φάση της εθνικής της ολοκλήρωσης, απειλώντας με νέα αποσταθεροποίηση τη Χερσόνησο του Αίμου. Παρά την ένταξη της Αλβανίας στις ευρωατλαντικές δομές, ο εθνικισμός φαίνεται ανίκανος να αντικατασταθεί από πολιτικά και οικονομικά ανταλλάγματα. Το αβέβαιο μέλλον της περιοχής πρέπει να βρει την Ελλάδα έτοιμη και αποφασισμένη να προασπίσει με κάθε μέσο τα εθνικά της συμφέροντα και τον Ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου.


strategyreports