Άλλο Αλβανοί και άλλο Αρβανίτες

Άγνοια η και διαστρέβλωση της Ιστορίας προδίδει η καινοφανής άποψη που ακούσθηκε ότι δηλαδή μεγάλοι ήρωες του 1821 και των μετέπειτα εθνικών αγώνων υπήρξαν Αλβανοί.

Γίνεται σύγχυση με τους Αρβανίτες, τους αρβανιτόφωνους Έλληνες. Άλλο, όμως, Αλβανοί και άλλο Αρβανίτες. Υπάρχει μεγάλη διαφορά. Και εξηγούμεθα :

Ο Μάρκος Μπότσαρης, στην μνήμη του οποίου ασεβούν πολλοί, ήταν Έλλην αρβανιτόφωνος, όπως όλοι οι Σουλιώτες. Η ελληνική του συνείδηση φαίνεται και από την περίφημη φράση που είπε όταν πρωτοπάτησε στα Επτάνησα : Ο Έλλην δεν μπορεί να αισθάνεται ελεύθερος εκεί όπου κυματίζει η Βρεττανική σημαία". Το δε Λεξικό που έγραψε ήταν της αρβανίτικης - όχι αλβανικής - και ρωμαίικης απλής (νεοελληνικής). Άλλωστε δεν θα μπορούσε να έχει αλβανική εθνική συνείδηση, διότι κάτι τέτοιο εμφανίζεται μόλις το 1878 με την Λίγκα της Πριζρένης - Κοσσυφοπεδίου και μάλιστα ως τεχνιτό κατασκεύασμα ξένων δυνάμεων και θρησκευτικών προπαγανδών. Κατά την Τουρκοκρατία δεν υπήρχε έθνος Αλβανών. Οι κάτοικοι της σημερινής Αλβανίας διεκρίνοντο με κριτήριο την θρησκεία τους. Οι Ορθόδοξοι ήσαν Ρωμιοί, εντεταγμένοι στο ίδιο Γένος με τους υπόλοιπους Έλληνες. Οι Μουσουλμάνοι ένοιωθαν Τούρκοι, εξ ου και ο όρος Τουρκαλβανοί. Εάν μιλούμε για αλβανική συμμετοχή στην Ελληνική Επανάσταση δεν πρέπει να αναφερόμαστε στους Μποτσαραίους, την Μπουμπουλίνα και τους Κουντουριώτηδες, αλλά στους Τουρκαλβανούς που χρησιμοποιήθηκαν από την άλλη πλευρά ως σφαγείς των Ελλήνων.

Οι Βυζαντινοί πρόγονοί μας δεν ανέφεραν Αλβανούς στην Βαλκανική. Ο Κωνσταντίνος Πορφυρογέννητος ονομάζει Αλβανούς μία φυλή του Καυκάσου. Ο Γεώργιος Καστριώτης - Σκεντέρμπεης, που θεωρείται εθνικός ήρωας των σημερινών Αλβανών, ονόμαζε εαυτόν Ορθόδοξον Ηπειρώτη (15ο αιών). Σε έγγραφα της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας στα τέλη του 15ου αιώνος η λέξη "Αλβανός" ερμηνεύεται " Έλληνες από την Ήπειρο και την Πελοπόννησο" χωρίς να αμφισβητείται η ελληνική συνείδησή τους. Η αλβανική συνείδηση είναι οπωσδήποτε ξενόφερτο κατασκεύασμα όπως αποδεικνύουν και μαρτυρίες των ιδίων των ενδιαφερομένων , τις οποίες κατέγραψε ο σύγχρονός μας διαπρεπής Βαλκανιολόγος Αχιλλεύς Λαζάρου.

Όταν η Ιταλία και η Αυστροουγγαρία για δικούς τους λόγους προσπαθούσαν να κατασκευάσουν αλβανικό κράτος ώστε να ελέγχουν την είσοδο της Αδριατικής, οι Τουρκαλβανοί ύψωναν στο Δυρράχιο την οθωμανική σημαία !

Προτιμούσαν την τουρκική παρά την άγνωστη σ' αυτούς αλβανική εθνική συνείδηση. Άλλωστε και στους Βαλκανικούς πολέμους οι Μουσουλμάνοι της Αλβανίας πολέμησαν, και μάλιστα δυναμικά, στις τάξεις του Οθωμανικού στρατού. Μετά το 1908 πολλά από τα μέλη του Νεοτουρκικού κομιτάτου, το οποίο σχεδίασε και ξεκίνησε τον διωγμό των Ελλήνων ήταν Τουρκαλβανοί.

Η λέξη Αλβανία, σημαίνει Λευκή Χώρα από το λατινικό ΑΛΜΠΑ : λευκή. Είναι όρος με γεωγραφική και όχι εθνολογική σημασία.

Ο όρος Αρβανίτης που αφορά τους Σουλιώτες, τους Υδραίους, τους Σπετσιώτες και πολλούς κατοίκους των Μεσογείων, προέρχονται από τελείως διαφορετική ρίζα. Συγκεκριμένα από τη λέξη "Άρβανον", τοπωνύμιο της Βορείου Ηπείρου, που το βρίσκουμε ήδη από τον 11ο αιώνα στα κείμενα της Άννας Κομνηνής. Από το Άρβανον, δηλαδή από την Ελληνικοτάτη Βόρειο Ήπειρο, κατέβηκαν σε πόλεις και νησιά της Νοτίου Ελλάδος ελληνικοί πληθυσμοί που μιλούσαν αρβανίτικα. Δηλαδή μία διάλεκτο ανάμικτη με αρχαία ελληνικά, λατινικά, τουρκικά και εντόπια βαλκανικά γλωσσικά στοιχεία. Οι αρβανιτόφωνοι Έλληνες ουδέποτε είχαν διαφορετική συνείδηση από τους υπόλοιπους Έλληνες. Παρεμφερές παράδειγμα μας δίδουν οι σλαβόφωνοι Μακεδονομάχοι Κώττας, Κύρου, Νταλίπης και άλλοι, οι οποίοι πολέμησαν υπέρ της Ελλάδος κατά των Βουλγάρων κομιτατζήδων. Καθώς και οι τουρκόφωνοι Ορθόδοξοι της Καππαδοκίας που κράτησαν μέσω της Εκκλησίας την ελληνικότητά τους αν και έχασαν την ελληνική γλώσσα. Οι δίγλωσσοι Έλληνες αρβανιτόφωνοι, βλαχόφωνοι, σλαβόφωνοι, κ.λ.π. μας προσφέρουν χαρακτηριστικές αποδείξεις ότι στα Βαλκάνια κατά τους τελευταίους πέντε τουλάχιστον αιώνες η Ορθόδοξη πίστη - και γενικότερα η θρησκεία - διαμορφώνει την εθνική συνείδηση πολύ περισσότερο και από το γλωσσικό ιδίωμα.

Η σύγχυση μεταξύ των λέξεων Αλβανός και Αρβανίτης δημιουργείται μόνον στην ελληνική γλώσσα, διότι φαίνονται να μοιάζουν οι δύο όροι ηχητικά. Η ομοιότης είναι μόνο επιφανειακή. Στην ουσία διαφέρουν κατά πολύ. Άλλωστε οι ίδιοι οι Αλβανοί αποκαλούν εαυτούς Σκιπετάρ και την χώρα τους Σκιπερία : χώρα των Αετών. Τι κοινό μπορούν να έχουν ένας Σκιπετάρ και ένα Έλλην αρβανιτόφωνος ; Ίσως ο ένας να μπορεί να καταλαβαίνει κάποιες λέξεις από τον άλλο. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είχαν η έχουν την ίδια εθνική συνείδηση... Μην ξεχνούμε ότι Σέρβοι, Κροάτες και Βοσνιομουσουλμάνοι μιλούν ακριβώς την ίδια γλώσσα, παρά ταύτα συγκρούσθηκαν μεταξύ τους με οδυνηρές συνέπειες.

Σέβομαι και κατανοώ τις προσπάθειες πολιτικών και δημοσιογράφων να περιορίσουν τα ενδεχόμενα φαινόμενα ρατσισμού και ξενοφοβίας - αν και οι ρίζες των προβλημάτων δεν έχουν μελετηθεί σωστά - στην κοινωνία μας. Όμως κάτι τέτοιο δεν γίνεται με άγνοια η παραποίηση της ιστορικής αλήθειας. Ας μάθουμε καλά την Ιστορία μας ώστε και τους Έλληνες Αρβανίτες να τιμούμε για την εθνική τους προσφορά και με τον γείτονα αλβανικό λαό να διατηρούμε σχέσεις καλής γειτονίας, χωρίς βεβαίως να λησμονούμε την ελληνική κοινότητα της Βορείου Ηπείρου.

του Κων/νου Χολέβα, Πολιτικού Επιστήμονος

Προεκλογική εκδήλωση Ντούλε - Ριστάνι στην Αθήνα
Δωρεάν λεωφορεία για τις εκλογές από την Ένωση Χει...
 

Σχόλια (36)

  1. Πύρρος13

Είναι πραγματικά αξιοσημείωτη η προσπάθεια Αλβανών εθνικιστών αλλά και κάποιων Ελλήνων αριστερών να "αποδείξουν" από τη μία ότι οι Αρβανίτες είναι Αλβανοί , επειδή το ιδίωμά τους έχει αρκετές κοινές λέξεις με την αλβανική, και από την άλλη ότι οι Βορειοηπειρώτες (ή ακόμα και οι Ηπειρώτες!) είναι Αλβανοί , οι οποίοι χρησιμοποίησαν την ελληνική γλώσσα για ... εμπορικούς λόγους. Βέβαια σε όλα αυτά τα παραμυθάκια τους "ξεχνούν" να αναφερθούν σε κάτι πολύ βασικό : στον αυτοπροσδιορισμό τους ως ΕΛΛΗΝΕΣ κι όχι ως Αλβανούς!
Ας πάμε στους Αρβανίτες ... οι Σουλιώτες , σημαντικοί οπλαρχηγοί , πολιτικοί αλλά και φυσικά συμπαγείς πληθυσμοί ΠΟΤΕ δεν δήλωσαν ότ ήταν Αλβανοί , ποτέ ΔΕΝ δήλωσαν την επιθυμία τους να απελευθερώσουν και να ενωθούν με την "μητέρα" Αλβανία. Υπάρχει έστω και ένας ,αλήθεια, Αρβανίτης που μετά το '13 να εγκαταστάθηκε στην Αλβανία ? Και φυσικά δεν μπορούμε να μιλάμε για εξελληνισμό τέτοιων μεγάλων πληθυσμών ΚΑΙ μάλιστα εκείνα τα χρόνια , δηλαδή την περίοδο της Τουρκοκρατίας - όπου φυσικά δεν υφίσταται ελληνικό κράτος για να κάνει συστηματική αφομοίωση της "μειονότητας" - όσο και τα πρώτα χρόνια μετά την απελευθέρωση όπου οι ιδιωματισμοί κάθε περιοχής ήταν έντονοι και το κράτος δεν είχε προλάβει να συγκροτηθεί πλήρως. Άλλωστε οι πρώτες αλλαγές τοπωνυμίων συνέβησαν από το 1925 περίπου και μετά.
Άλλωστε ακόμα και σήμερα συντηρούνται προφορικές οικογενειακές παραδόσεις για την καταγωγή της οικογένειας (π.χ. οι προγονοί της δικιάς μου οικογένειας λέγεται πως προέρχονται από βουνό της Θεσσαλίας που βρέθηκαν στο χωριό της Λάκκας Σούλι πολύ πριν το 1800. Αυτό βέβαια δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί αλλά υπάρχει σαν παράδοση). Τόσες αρβανίτικές οικογένειες δεν θα είχαν έστω και μια την αλβανική συνείδηση, που θα συντηρούσε η δικιά τους οικογενειακή παράδοση ?
Τα ίδια περίπου ισχύουν βέβαια και για τους Βορειοηπειρώτες : το γεγονός ότι ΟΛΟΚΛΗΡΑ χωριά και όχι μόνο οικογένειες εμπόρων θεωρούν τους εαυτούς τους ΈΛΛΗΝΕΣ , και μάλιστα σε μια περιοχή( απομονωμένη ορεινή, δύσβατη) όπου το πιο εύκολο θα ήταν να αφομοιωθούν από τους αλβανικό κράτος οι ΗΡΩΕΣ αυτοί μέσα στις πολλές στερήσεις και κυνηγητό επέλεξαν την εθνική τους ταυτότητα. Και μάλιστα πολέμησαν για αυτήν και για δεκαετίες ζητούσαν την ένωση με την μητέρα Ελλάδα .
Εκεί που θέλω να καταλήξω είναι ότι , ανεξάρτητα από την πραγματική καταγωγή κάποιων πληθυσμών που χάνεται μέσα στους αιώνες και ΔΕΝ μπορεί με στοιχεία να αποδείξει ακράδαντα ΚΑΝΕΙΣ , σημασία έχει πως αυτοπροσδιορίζεται κανείς. Και τους τελευταίους δυο αιώνες τουλάχιστον ΤΟΣΟ οι Αρβανίτες ΟΣΟ και οι Βορειοηπειρώτες αυτοπροσδιορίζονται ως ΕΛΛΗΝΕΣ .

υγ. ότι δεν κατάφεραν οι στερήσεις , τα βασανιστήρια και το κυνηγητό τα καταφέρνει σήμερα η εποχή μας με τα λεφτά και τις ανέσεις. ΈΤΣΙ λοιπόν σήμερα έχω συναντήσει Αλβανούς που τα παιδιά τους προσβάλλονται αν τα αποκαλέσεις "Αλβανό" και θέλουν να λέγονται Έλληνες , αλλά και Βορειοηπειρώτες με προγόνους που πολέμησαν για την αυτονομία να δηλώνουν Αλβανοί και να ασκούν ανθελληνικό έργο στα πατρογονικά τους εδάφη. Παλαιότερα ίσως να είχαν εξισλαμισθεί κιόλας για να απολαμβάνουν τα προνόμια των Οθωμανών (άσχετο , αλλά πόσων σημερινών Τούρκων οι πρόγονοι ήταν Έλληνες . Αρμένιοι , Σύριοι ή δεν ξέρω κι εγώ τι ?)

  1. κουκι

To αν με καθιστα ''γελοιο'' το οτι παρουσιασα πολλες πηγες ελληνικες και ξενες που απλα επιβεβαιωνουν την εθνοκαθαρση που κανανε οι Αλβανοτσαμηδες στο Φαναρι τον Αυγουστο του 1943
τοτε ευχαρίστως αποδεχομαι τον χαρακτηρισμο του ''γελοιου''.

Δευτερον το σωστο ειναι ''Αλβανοι + Ελληνες ΕΙΝΑΙ ΑΔΕΡΦΙΑ ,αν βεβαια το επιθυμουν και οι δυο '' πραγμα που δεν μπορει να γινει με προπαγανδες για μεγαλες αλβανιες ουτε φυσικα με το να χαρακτηριζεις γελοιο οποιον δεν γουσταρει να παρουσιαζετε η μιση αληθεια=προπαγανδα
και οχι ολοκληρη=ιστορια

  1. κουκι

Ενα μικρο μερος των οσων απελευθερωσανε την Ελλαδα το 1821 ηταν πραγματικα διγλωσσοι πλυθησμοι ειτε αυτοι ηταν
Σουλιωτες , Λακκοσουλιωτες και Φαναριωτες δηλαδη οι διγλωσσοι της Ηπειρου
Ειτε Αρβανιτες Σουλιμοχωριτες και Δερβενοχωριτες ειτε νησιωτες οπως Υδραιοι και Σπετσιωτες .
Ειτε Αρβανιτες - φιλογκρεκ[ για να μιλησουμε με σκιπεταρικη ορολογια] οπως ορθοδοξοι Λιντζουριωτες, Ριζιωτες, Κορυτσαιοι κλπ

  1. κουκι

Καλα τα ψεματα σου αρχιζουν απο τον ψευτικο αυτοπροσδιορισμο σου...
Τωρα το ποιος προκαλει μισος αστο καλυτερα.......

  1. Arbanith

Arbanites eine aftoi poy elefterosane kai ftiaksane thn ellada kai eine monadhkoi apogonoi ths pellasgias kai Akropolhs. Alla oi Arbanites eine 100% Albanoi. Albanoi + Arbanites eine Aderfia . Stamathste epiteloys na gynesete gielioi GIATH TO MONO POY PROKALHTE EINE MHSOS!!!

  1. Κουκι

Αλβανοτσαμηδες και προπαγανδα

Το τι ρολο παιξανε οι Αλβανοτσαμηδες της Θεσπρωτιας κατα τη κατοχη , φαινεται απο τα παρακατω στοιχεια τα οποια ειτε αποκρυπτοντε ειτε παρουσιαζοντε παραποιημενα .

α]Το οτι εκδιωξανε την Εβραικη κοινοτητα της Παραμυθιας [βλεπε Κραψιτης ] δηλαδη της ''πρωτευσουσας'' της Τσαμουριας ,οταν εν τελει ολοι οι Εβραιοι της κωμοπολεως μετακομισαν στα Ιωαννινα κατα το 1943 .
Ετσι η Τσαμουρια ''''''καθαρισε''''''' απο την μια εκ των δυο εθνοθρησκευτικων ομαδων που '''χαλουσανε''' την αλβανικοτητα της...
Υπαρχουν και απογονοι αυτων στα Γιαννενα που τα επιβεβαιωνουν .

β]Το οτι τα Γερμανικα και Ιταλικα εγγραφα μιλανε για την μειονοτητα και την φιλοαξονικη της σταση '''ως ενα συνολο'' πραγμα που σημαινει οτι η τεραστια πλειοψηφεια τους δουλεψε για την εκδιωξη-εξοντωση των χριστιανων απο τη Τσαμουρια και οχι ''ενα μερος της''' η ακομα χειροτερα '''μονο η ελιτ''' οπως ακουγεται αναληθως .

γ]Το οτι η δυτικη Ηπειρος ηταν η μονη περιοχη σε ολοκληρη την Ελλαδα που αντι να κυριαρχισει ο ΕΑΜ ΕΛΑΣ κυριαρχησε ο ΕΔΕΣ.
Αυτο οφειλοτανε κυριως στην ανθελληνικη συμπεριφορα των Αλβανοτσαμηδων αφου ειναι γνωστο οτι πολλα μελη που αρχικα ειχαν καταταχθει στον ΕΑΜ-ΕΛΑΣ στη συνειχεια μεταπηδησαν στον ΕΔΕΣ πραγμα που δεν συνεβη σε καμια αλλη περιοχη της Ελλάδος οπου υπηρχανε και εκει μη Εαμικες οργανωσεις , οπως πχ στην Μακεδονια .
Αξιζει να σημειωθει οτι οι περισσοτεροι διγλωσσοι της περιοχης , ειτε της πεδινης Θεσπρωτιας ειτε της Λακκας Σουλιου ενταχθηκαν στον ΕΔΕΣ δινοντας μαχες με Ιταλους ,Γερμανους Αλβανους και δυστυχως με Ελασιτες σε ολο το διαστημα 1943-1944

δ]Το οτι η Ηπειρος ηταν απο τις ελαχιστες περιοχες της Ελλαδας, αν οχι η μονη,
οπου δεν υπηρξε-καταγραφηκε ουτε μια ενοπλη ελληνικη ομαδα δωσιλογων στο πλευρο των Γερμανων η των Ιταλων .
Ουτε επισημα ,οπως πχ τα ευζωνικα ταγματα ασφαλειας.
Ουτε ανεπισημη οπως πχ η οργανωση του Πουλου στη Μακεδονια.
Και αυτο γιατι τον ρολο αυτο στη περιοχη ,ιδως στη Δυτικη Ηπειρο οπου και εδρασαν , ειχανε αναλαβει ενοπλες ομαδες Αλβανοταμηδων που με τον καιρο ολο και πυκνωναν
[ ειδικα με τον ερχομο των Γερμανων το 1943] .

ε]Το οτι στα εγγραφα του ΚΚ Αλβανιας αναφεροντε μαζικα ως κοινοτητα , μεταξυ αλλων με τους χαρακτηρισμους ''αντιδραστικοι'' , '''σφαγεις των Ελληνων''' [βλεπε Κρετση].Καθολου τυχαιο αλλωστε οτι στη περιφημη μαχη της Κονισπολης απο τη μια πολεμαγανε-αμυνονταν Αλβανοι,Αλβανοτσαμηδες και βορειοηπειρωτες και απο την αλλη οι επιδρομεις Αλβανοτσαμηδες της Θεσπρωτιας με τους Γερμανους.Δηλαδη και στη νοτιοδυτικη Αλβανια οι κατοικοι της περιοχης ειχανε ζησει στο πετσι τους την Αλβανοτσαμικη τρομοκρατια.

στ]Απο την εθνοκαθαρση [ με ολη τη σημασια της λεξεως] που πραγματοποιησανε στο Φαναρι τον Αυγουστο-Οκτωβριο του 1943 οπου ουσιαστικα οτι κανανε εναντιων των Ελληνων το τριμηνο εκεινο ,
ειναι ακριβως τα οσα παθανε οι ιδιοι στο τελος του 1944 απο τον ΕΔΕΣ,δηλαδη εθνοκαθαρση .

ζ] Απο το οτι η αλβανικοτητα της περιοχης κατα αυτους συνεπαγοτανε τον αποχριστιανισμο αυτης.
Ειναι γνωστο το κατα το1941 συνθημα '''Κετου για τουρκ τουρκ για Καουρ Καουρ'' δηλαδη οτι εδω θα μεινουν η οι Τουρκοι δηλαδη οι Τουρκοτσαμηδες η οι Γκιαουρηδες δηλαδη οι Χριστιανοι.
Αρα βλεπουμε εδω το ποιοι ειχανε βαλει στοχο να διωξουν τους ''αλλοπιστους'''' απο τη Θεσπρωτια πραγμα ομως που τελικα συνεβη αλλα απο την αναποδη.

η] Απο το οτι καμια αλλη μειονοτητα στην Ελλαδα [ Τουρκοι η Πομακοι ] δεν πειραχτηκε τον καιρο εκεινο ,τελη του 1944 , παραμονο αυτη των Αλβανοτσαμηδων ,πραγμα που δειχνει το τι ειχε προηγηθει κατα τη κατοχη.

  1. ΚΟΥΚΙ

Πολλα ''''ακουγοντε'''' και για την προσφορα των Αλβανων στην ελληνικη επανασταση .
Ας δουμε λιγα μονο χρησιμα στοιχεια….

Μουστάμπεης, στρατηγός του Κιουταχή (Μεχμέτ Ρεσίτ πασά, Ρούμελη Βάλεσι) είχε στήσει ενέδρα κατά την έξοδο των Μεσολογγιτών σκοτώνοντας 500, σκοτώθηκε από τον Καραϊσκάκη στην Αράχωβα το 1826 και το κεφάλι του καρφώθηκε σε παλούκι μαζί με του Κεχαγιάμπεη του Κιουταχή.
Χαρακτηριστικά λέγαν γι’ αυτόν ότι ήταν τότε: «το μεγαλύτερο οτζάκι της Αλβανίας και η ψυχή του Κιουταχή και των Αλβανών». Μαζί του στην Αράχωβα σκοτώθηκαν και πολλοι επίλεκτοι Αλβανοί «ο ανθός της Αλβανίας». Οι τότε Αλβανοί θρήνησαν το θάνατό του με τραγούδι που σώθηκε:

«Τσσε ντ’ Αθίνe ντ’ Αλαμάνe σούμε καπετάνeρ γιάνε
σσούμε καπετάνeρ γιάνe πο, Μουσταμπεΐ ε βράνe
Κουσσ ε βράου Μουσταμπεΐν τσσ’ ισσ νιε ιλλ γκα γκιάκου ίνε;
Πο εβράου Καραϊσκάκη φακιεζίου, μουστάκ ιγκλιάτε.
«…μπερτeκόσα Λιβαδίσe βράου, ασσλάν é σσκιπeρίσe».

Στα ελληνικά:
«Απ’ την Αθήνα ως την Αλαμάνα πολλοί είναι καπεταναίοι
Πολλοί είναι καπεταναίοι μα, σκοτώσαν τον Μουσταμπέη!
Ποιος σκότωσε το Μουσταμπέη που απ’ το αίμα μας ήταν ένα αστέρι;
Μα τον σκότωσε ο Καραϊσκάκης ο μαυροπρόσωπος, ο μακρυμουστάκης.
«..ο βάτραχος της Λειβαδιάς σκότωσε το λιοντάρι της Σκιπεριάς!…»

Βλεπουμε εδω πως οι Σκιπεταροι θρηνησανε την ηττα τους στη μαχη της Αραχωβας, και τον θανατο του αρχηγου τους.
Τωρα τι γυρευανε τοσο μακρυα απο τη πατριδα τους να πολαμανε ενατιων των Ελληνων ειναι πραγματικα αποριας αξιον.

Ας δουμε και την προσφορα των Αλβανοτσαμηδων της Τσαμουριας στον αγωνα των Οθωμανων εναντιων των Ελληνων κατα το 1821 .

Ισλάμ Πρόνιος, Τουρκαλβανός οπλαρχηγός από την Παραμυθιά,
Μπάλιο Χούσος, Τουρκαλβανός οπλαρχηγός από το Μαργαρίτι,
Χασάν Χούσος, Τουρκαλβανός οπλαρχηγός από το Μαργαρίτι,
Αχμέτ μπέης Δέμος, από τους Φιλιάτες.
Μωχάμετ Νταλιάνης, Τουρκαλβανός οπλαρχηγός από την Κονίσπολη, έδρασε στην Ήπειρο το 1821.
Ζενές Τσάπαρης, Αλβανοτσάμης οπλαρχηγός ....
Χασάν Τσάπαρης, Αλβανοτσάμης οπλαρχηγός .....
Χότο Πρόνιος, Αλβανοτσάμης οπλαρχηγός έδρασε το 1821.
Μουσταφά μπέης Καφεζέζης, αρχηγός Αλβανοσάμηδων ιππέων του Ομέρ Βρυώνη στην Αλαμάνα και τη Γραβιά το 1821.

Aυτοι ηταν μερικα ονοματα των αρχηγων - μπουλουκμπασηδων των ενοπλων σωματων των ομοθρησκων τους απο τη Τσαμουρια.

Παρατηρουμε οτι ολες οι μεγαλες κωμοπολεις της Τσαμουριας [Παραμυθια,Μαργαριτι,Κονισπολη,Φιλιατες ] προσφερανε πολλα στον αγωνα διατηρησης της εξουσιας των Οθωμανων στη νοτο Βαλκανικη.


Επισης καλο ειναι να τονιστει οτι πολλοι μουσουλμανοι Σκιπεταροι αλλα και καθολικοι πολεμησαν εναντιων των Ελληνων κατα το 1821-1829.

ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΕΓΡΑΦΕ Ο ΔΙΓΛΩΣΣΟΣ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ ΚΟΥΤΣΟΝΙΚΑΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΑΧΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ , ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΟΒΡΥΣΟ,

ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ ΤΑ ΑΝΤΙΠΑΛΑ '''''ΤΟΥΡΚΙΚΑ'''' ΣΤΑΡΤΕΥΜΑΤΑ , ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΕΚΕΙΝΗ ΟΠΟΥ ΣΚΟΤΩΘΗΚΕ ΚΑΙ Ο ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ».....

«Ο Μουσταφά πασσάς βεζύρης τής Σκόδρας υποσχεθείς εις τόν σουλτάνον ότι θέλει εκστρατεύσει κατά τής Ελλάδος, ήρχισε νά στρατολογή εις τάς επαρχίας τής Ιλλυρίας καί Αλβανίας καί συσσωματωθείς έλαβε τόν δρόμον τής κάτω Μακεδονίας πρός τήν Θεσσαλίαν. …..
Περί τά μέσα τού Ιουλίου 1823 ο Μουσταφά πασσάς έφθασεν εις Τρίκαλα τής Θεσσαλίας ένθα επεθεώρησε καί συνεκέντρωσε τόν στρατόν του συγκείμενον ως επί τό πλείστον από πολίτας Σκοδριανούς καί από τούς ορεινούς Λατίνους (καθολικούς) τής Λέσνιας
ΑΡΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΟΙ ΚΑΘΟΛΙΚΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΤΗΣ ΣΚΟΔΡΑΣ
ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΠΟΛΕΜΑΓΑΝΕ ΕΝΑΝΤΙΩΝ ΤΩΝ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ
ΑΛΛΑ ΑΝΤΙΘΕΤΑ
ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΥΣ
ΠΟΛΕΜΑΓΑΝΕ ΕΝΑΝΤΙΩΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΩΝ Η ΔΙΓΛΩΣΣΩΝ .
ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΔΗΛΑΔΗ ΟΙ ΜΕΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΟΝΤΑΝ ΣΑΝ ΟΜΟΦΥΛΟΙ ΤΩΝ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ
ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ ΣΑΝ ΟΜΟΦΥΛΟΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ .

ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΤΙ ΓΡΑΦΕΙ Ο ΙΔΙΟΣ.

καθώς καί από τά μικρά πασαλίκια τής Γκεκαριάς, Ιπέκα, Πίσδενα, Ιάκωβα, Βράννα, Τρίμπρα, Όχριδα, Αλμπάσανη καί λοιπά καί από Αλβανούς, όλος δέ ο αριθμός ούτος ήτο περί τάς είκοσι χιλιάδας.
ΕΔΩ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΟΛΗ Η ΓΚΕΚΑΡΙΑ – ΒΟΡΕΙΑ ΑΛΒΑΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΛΜΠΑΣΑΝΙ ΚΑΙ ΠΑΝΩ ,
ΜΟΥΣΟΥΛΑΝΟΙ ΚΑΙ ΚΑΘΟΛΙΚΟΙ,
ΚΑΤΕΒΗΚΕ ΝΑ ΠΟΛΕΜΗΣΕΙ ΕΝΑΝΤΙΩΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΚΑΙ ΓΙΑ ΧΑΡΗ ΤΩΝ ΟΘΩΜΑΝΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ .
ΟΧΙ ΑΠΛΑ ΟΥΔΕΜΙΑ ΕΝΝΟΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
ΑΛΛΑ ΤΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΑΝΤΙΘΕΤΟ.

  1. Κουκι

Τα παραμυθια περι '''απαγορευσεως των Αρβανιτικων απο τον Παπαδοπουλο''' που γραφτηκε παραπανω μονο ως ανεκδοτο του αλβανικου εθνικισμου μπορουν να νοηθουν .
Οι περισσοτεροι Αρβαντες , Αττικης και Μωρια ηταν απο δεξιοι ως Παπαδοπουλικοι.
Δευτερον το οτι καταλαβαινεις τη γλωσσα των αρβανιτων δεν λεει κατι.Επισης καταλαβαινεις και τη γλωσσα των Ρωμιων πλεον,μηπως αυτο σε κανει Ρωμια η κανει του Ρωμιους ομοεθνεις σου ;;;;
Η γλωσσα δεν λεει απαραιτητα τη καταγωγη.
Πχ θα ξερεις καλα οτι οι περισσοτεροι Βλαχοι της Σκιπεριας μετα απο 3 γενιες Ενβερ Χοτζα , μιλανε κυριως αλβανικα ακομα και μεταξυ τους .
Και ομως Αλβανοι ως γνωστον δεν ειναι ουτε αισθανοντε [ περα απο τους γνωστους αργυρωνυτους , τετοιοι παντα υπηρχανε και αποτελουν την εξαιρεση που επιβεβαιωνει τον κανονα]
Τριτον πολλοι αλβανοτσαμηδες ηταν διγλωσσοι [ Βεβαια περα απο διγλωσσοι ηταν και επιλυδες
αλλα σας αρεσει να παραμυθιαζεσατε οτι ηταν ''αυτοχθονες μονογλωσσοι καθαροι Σκιπεταροπελασγοιλλυριοι '''' πραγμα τελειως ψευδες .
Μηπως λοιπον να τους ονομασουμε Ελληνες επειδη αρκετοι εξ αυτων μιλαγανε και ελληνικα ;;; Πως θα σου φαινοτανε;;;
Ιστορικα ορθο μηπως;;;;
Το αλλο, δες Κροατες και Σερβους μιλανε την ιδια γλωσσα και ομως οχι μονο συνειδησιακα αλλα ακομα και φυλετικα διαφερουν κατα πολυ , παρακολουθα κανενα αγωνα μπασκετ μεταξυ τους και θα το διαπιστωσεις αμεσα.
Αστε λοιπο τα παραμυθια.
Η εθνικη συνειδηση δειχνει την καταγωγη και οχι η γλωσσα.
Εκτος και αν οι Ινδιανοι Κολομβιναοι ειναι ομοεθνεις των Ισπανων επειδη μιλανε την ιδια γλωσσα.
Τριτον οι Αρβαντες μιλαγανε και τις δυο γλωσσες , η λαογραφια και η παραδοση τους ειναι κατα τεραστια πλειοψηφεια ελληνικη , ,αυτοπροσδιοριζονταν παντα ως Ελληνες και Αρβανιτες και ποτε ως Σκιπεταροι .

  1. pontios

Γελαω με το πιο αρχαια γλωσσα των βαλκανιων
Για να γινει γλωσσα χρειαζοντε καποια πραματα.Οπως αλφαβητο και εσεις δεν ειχατε μεχρι πριν κατι αιωνες.Δεν υπαρχει καμια αποδειξη πουθενα για αυτα που λες.
Η πρώτη γραπτή μνεία της αλβανικής γλώσσας ήταν στις 14 Ιουλίου 1284 στο Ντουμπρόβνικ της σύγχρονης Κροατίας, όταν ένας μάρτυρας ενός εγκλήματος, δήλωσε: «Άκουσα μια φωνή να μιλαει στην βουνοπλαγιά την αλβανική γλώσσα» (Λατινικά: Audivi unam vocem , Clamantem in monte σε lingua albanesca). Η πρώτη ηχογράφηση των Αλβανών έγινε από τον Norbert Jokl στις 4 Απριλίου 1914 στη Βιέννη. Κατά τη διάρκεια του πεντακοστού αιώνα της οθωμανικής παρουσίας στην Αλβανία, η γλώσσα δεν ειχε αναγνωριστει επίσημα μέχρι το 1909, όταν το Κογκρέσο της Ντίμπρα αποφάσισε ότι τελικά θα επιτραπούν τα αλβανικά σχολεία.
Η αλβανική γλώσσα έχει γραφτεί χρησιμοποιώντας πολλά διαφορετικά αλφάβητα από το 14ο αιώνα. Τα παλαιότερα γραπτά αρχεία της Αλβανίας προέρχονται από την περιοχή Gheg χρησιμοποιωντας ιταλικους ή ελληνικους και μερικές φορές αραβικούς χαρακτήρες. Αρχικά, η διάλεκτος του Tosk γράφοταν στο ελληνικό αλφάβητο και η διάλεκτος Gheg γράφοταν στη λατινικο αλφαβητο Και οι δύο διαλέκτοι γράφτηκαν στην οθωμανική τουρκική εκδοχή της αραβικής γραφής, σε κυριλλικά, και σε μερικά τοπικά αλφάβητα (Elbasan, Vithkuqi, Todhri, Veso Bey, Jan Vellara και άλλοι, βλέπε αρχικά Αλβανικά αλφάβητα). Συγκεκριμένα, οι συγγραφείς από τη βόρεια Αλβανία και υπό την επιρροή της Καθολικής Εκκλησίας χρησιμοποίησαν λατινικά γράμματα, εκείνοι στη νότια Αλβανία και υπό την επήρεια της ελληνικής ορθόδοξης εκκλησίας χρησιμοποίησαν ελληνικές επιστολές, ενώ άλλοι σε όλη την Αλβανία και υπό την επιρροή του Ισλάμ χρησιμοποίησαν αραβικά γράμματα . Υπήρξαν αρχικές προσπάθειες να δημιουργηθεί ένα αρχικό αλβανικό αλφάβητο κατά την περίοδο 1750-1850. Αυτές οι απόπειρες έγιναν εντατικοποιημένες μετά το League of Prizren και κορυφώθηκαν με το Κογκρέσο του Μοναστηριου, που διεξήχθη από Αλβανούς διανοούμενους από τις 14 έως τις 22 Νοεμβρίου 1908, στο Μοναστηρι που αποφάσισε ποιο αλφάβητο να χρησιμοποιήσει.


Αμφιβαλω πολυ αμα βρισκεις αρβανιτες που να μπορεις να συζητησεις τετοια πραματα.Απλα μπηκες να κανεις προπαγανδα
Αλλα δε φοβομαστε κανενα οταν εχουμε γνωση

  1. Zamira

Τότε πώς είναι δυνατόν εγώ να μιλώ να καταλάβεινω τους αρβανίτες εδώ και αυτή εμένα, να μιλάμε, να γελάμε και να λέμε για τη γλώσσα μας (αλβανική) ότι είναι η πιο αρχεία γλώσσα των Βαλκανίων και όχι μόνο. Για αυτό το λόγο ο δικτάτορας Γεώργιος Παπαδόπουλος είχε απαγόρευση στην Ελλάδα να ομιλείτε αρβανίτηκα (αλβανικά). Αυτά προς το παρόν.

Δεν υπάρχει κάποιο σχόλιο στο άρθρο
Φόρτωση Περισσότερων

Αφήστε τα σχόλια σας

Συνημμένα (0 / 3)
Share Your Location

Βρείτε μας

Μπορείτε να μας βρείτε στα παρακάτω μέσα κοινωνικής δικτύωσης και επίσης μπορείτε να κατεβάσετε την εφαρμογή μας για συσκευές android και iOS


Ακολουθήστε μας

Android APPiOS APP


Η σελίδα είναι αφιερωμένη στην μνήμη του Γιώργου Γκιώνη

Λίστα ενημερώσεων

Συνεχίζοντας την πλοήγηση στην ιστοσελίδα μας, αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας. Πληροφορίες